Nasz blog
Gry towarzyskie i planszowe to nie tylko dobra zabawa w gronie rodziny i znajomych. To również bardzo często całkiem niezły trening dla naszego refleksu, koncentracji czy charakteru. Na naszym blogu znajdziecie różne ciekawostki na temat tego, jak gry wpływają na nasze życie oraz różne ciekawe recenzje.
Tysiąc licytowany
Liczba kart: 24 (od asów do 9)
Liczba graczy: 3 lub 4
Starszeństwo kart: A-10-K-D-W-9
Wartości kart: as=11, 10 = 10, K = 4, D = 3, W = 1
Gracze kolejno pełnią funkcję rozdającego, a naręczny rozdającego jest w każdej kolejce na musiku, to znaczy musi wziąć udział w licytacji.
Celem walki jest osiągnięcie 1000 punktów za wartościowe karty w zdobytych lewach i za zgłoszone meldunki.
W jednym rozdaniu mona nagrać 120 punktów za same karty.
Meldunek to król i dama tego samego koloru u jednego z graczy. Warunkiem zdobycia za nie punktów jest wyjście w jedną z kart (D lub K) do bitki i ogłoszenie wartości meldunku.
Wartość zależy od koloru mariaża:
pikowy = 40 punktów, treflowy = 60 punktów, karowy= 80 punktów, a kierowy = 100 punktów. Kolor zgłoszonegomeldunku jest atutowym do chwili zgłoszenia przez któregoś z graczy innego meldunku. Każdy gracz otrzymuje 7 kart, a trzy umieszcza się w zakrytym musiku. Rozdanie dzieli się na dwie części: licytację i rozgrywkę. W licytacji gracze kolejno zgłaszają liczbę punktów, jaką zobowiązują się zdobyć w trakcie rozgrywki. Pierwszy jest na musiku i zabiera głos naręczny rozdającego deklarując 100 punktów. Każda następna odzywka musi być większa od poprzedniej przynajmniej o 10. Z licytacji mogą wycofać się gracze niebędący
na musiku.
Zwycięzca licytacji zostaje rozgrywającym
i ma prawo do wykorzystania kart z musiku. Pokazuje je przeciwnikom i dołącza do kart w ręku. Następnie ze swoich kart daje po jednej obu pozostałym graczom, nie
pokazując ich. Przed wyjściem do pierwszej bitki ogłasza ostateczną liczbę punktów,jaką zamierza dobyć. Nie może ona być mniejsza od odzywki, dzięki której wygrał licytację.
W grze obowiązuje przebijanie w kolorze wyjścia, a przy braku odpowiedniej karty – zagrywanie atutem. Jeśli gracz nie ma karty starszej w kolorze, by przebić i atutowej, wychodzi dowolną kartą. Do czasu zgłoszenia meldunku nie obowiązuje kolor atutowy. Lewę zdobywa gracz, który zagrał najstarszą kartą atutową lub najstarszą w kolorze wyjścia. Zdobywca bitki wychodzi do następnej. Po zakończeniu rozgrywki gracze liczą zdobyte punkty. Zwycięzca licytacji zapisuje na swoje konto
liczbę zgłoszoną przed wyjściem, nawet jeśli faktycznie nagrał więcej punktów. Jeżeli nie zrealizował zamiaru, odpisuje tę wartość. Pozostali gracze zapisują sobie liczbę zdobytych punktów. Przy zapisie równym 900 lub więcej punktów, brakujące do zakończenia punkty gracz może zaliczyć sobie tylko jako rozgrywający (zwycięzca licytacji). Punkty zdobyte inaczej są dla niego stracone. Przy czterech graczach rozdający nie bierze udziału w rozgrywce. Może on jednak zdobyć punkty za karty znajdujące się na musiku: za asa = 50 i za meldunek według jego wartości.